NIE BIJ
Niektórzy twierdzą, że problem krzywdzenia dzieci jest tak stary jak świat... Chociaż statystyki pokazują, iż ofiarami przemocy są głównie kobiety, wydaje się, iż to właśnie dzieci najczęściej są przedmiotem okrucieństwa. Małoletni nie wiedzą jednak jak to zmienić i sporadycznie szukają pomocy, ukrywając swoją tragedię.

Przemoc wobec dziecka to wyrządzona nieprzypadkowo, bądź w skutek zaniedbania lub bezczynności, krzywda, którą można było uniknąć. Krzywda ta łamie prawa dziecka i zakłóca jego optymalny rozwój, hamując potencjalne możliwości oraz naturalne dążenie człowieka do samorealizacji.

Krzywdę tę mogą wyrządzić między innymi rówieśnicy (tzw. przemoc rówieśnicza), rodzice (tzw. przemoc rodzicielska), a nawet instytucje (tzw. przemoc strukturalna) lub media (tzw. przemoc medialna). Przemoc może mieć naturę fizyczną, psychiczną, seksualną lub zaniedbania, i może ona mieć miejsce w różnych miejscach: w domu, szkole, placówce wychowawczej, na koloniach, w parku.

Chociaż dobra rodzina jest najlepszym środowiskiem wychowania dzieci, przemoc wobec najmłodszych ma nierzadko charakter przemocy w rodzinie, która charakteryzuje się tym, że:

JEST INTENCJONALNA
Przemoc jest zamierzonym działaniem człowieka i ma na celu kontrolowanie i podporządkowanie ofiary.

SIŁY SĄ NIERÓWNOMIERNE
W relacji jedna ze stron ma przewagę nad drugą. Ofiara jest słabsza a sprawca silniejszy.

NARUSZA PRAWA I DOBRA OSOBISTE
Sprawca wykorzystuje przewagę siły narusza podstawowe prawa ofiary.

POWODUJE CIERPIENIE I BÓL
Sprawca naraża zdrowie i życie ofiary na poważne szkody. Doświadczanie bólu i cierpienia sprawia, że ofiara ma mniejszą zdolność do samoobrony.

Dorosłe ofiary przemocy często cierpią na niskie poczucie wartości, depresję, lęki, fobie, napady paniki, izolują się społecznie, boją się odczuwać i wyrażać emocje, izolują się uczuciowo, są nieasertywni i niezdolni do wyznaczania granic, bezradni, nieempatyczni, wreszcie - sami są sprawcami przemocy. Takim osobom pomagają terapeuci.

Przemoc łamie prawa dziecka, które definiuje Konwencja o Prawach Dziecka (pdf):
Dziecko jest człowiekiem (Art. 1-5),
Dziecko ma prawo do życia (Art. 6-11),
Dziecko ma prawo do wyrażania własnych poglądów (Art. 12-15),
Dziecko ma prawo do prywatności (Art. 16-17),
Dziecko ma prawo do wychowania w rodzinie (Art. 18),
Dziecko należy chronić przed złym traktowaniem (Art. 19-20),
Dobro dziecka jest najwyższym celem (Art. 21-23),
Dziecko ma prawo do ochrony zdrowia (Art. 24-25),
Dziecko ma prawo do godziwych warunków socjalnych (Art. 26-27),
Dziecko ma prawo do nauki (Art. 28-31),
Dziecko należy chronić przed wyzyskiem (Art. 32-36),
Dziecko należy chronić przed nieludzkim traktowaniem i wojną (Art. 37-39),
Dziecku przysługuje specjalna ochrona w procesie karnym (Art. 40-41).

Polska była inicjatorem uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka (pdf).

Niniejsza strona poświęcona jest przede wszystkim problemowi przemocy rodzicielskiej, a dokładniej - krzywdzie jaką dorośli wyrządzają dzieciom.

Krzywda ta może być następujących rodzajów:

1. ZANIEDBANIE
- definicja: niezaspokajanie względnie podstawowych potrzeb dziecka
- przykłady: głodzenie, zaniedbywanie medyczne, brak odpowiedniego ubioru, itp.
- objawy/wskaźniki: głód, odwodnienie, kradzież jedzenia, proszenie o jedzenie, nieutrzymywanie higieny ciała, próchnica, niestosowanie się do zaleceń medycznych, nietypowe zaburzenia medyczne, brudna i stale noszona odzież, odzież niedostosowana do warunków atmosferycznych, zmęczenie, wszawica, choroby pasożytnicze, owrzodzenia, zasypianie w klasie, wczesne przychodzenie i późne wychodzenie ze szkoły, nadmierne opiekowanie się młodszym rodzeństwem, nocowanie w komórkach i na schodach, przebywanie na dworze do późnej nocy.

2. PRZEMOC FIZYCZNA
- definicja: sprawianie fizycznego bólu
- przykłady: "lanie", bicie, ciągnięcie za włosy, potrząsanie, szarpanie, itp.
- objawy/wskaźniki: urazy tkanek, ślady o charakterystycznym kształcie po biciu ręką lub jakimś przedmiotem, siniaki lub pręgi (często w różnych stadiach gojenia), otarcia, obrzęki, ślady oparzeń w dziwnych miejscach i o charakterystycznym kształcie, ślady po wyrwanych włosach, brak świadków urazu, niezgodności w opisach przebiegu wypadku, wygląd obrażeń niepasujący do opisywanego urazu, niewyjaśnione lub podejrzane absencje szkolne, lęk przed dorosłymi, noszenie ubrań zakrywających dłonie, ręce i nogi (nawet w upalne dni), chroniczny smutek, wycofanie, skłonność do izolacji, słaba kontrola emocji, impulsywność, zmienność nastrojów, nieufność, brak empatii, agresja, nieposłuszeństwo wobec większości osób, które nie stanowią zagrożenia, zobojętnienie na karę.

3. PRZEMOC PSYCHICZNA
- definicja: postawy i zachowania, które ranią emocjonalnie
- przykłady: wyzywanie, szantażowanie, straszenie, wykorzystywanie przewagi, wyrzucanie ulubionych zabawek, porzucane w niebezpiecznej okolicy, drwienie, obrażanie itp.
- objawy/wskaźniki: opóźnienia rozwojowe, w tym mowy, niska samoocena, ssanie palca, kołysanie się, moczenie nocne, zaburzenia komunikacji, skrajna uległość lub agresja, zaburzenia nastroju, próby samobójcze albo ich deklarowanie, nadmierne opiekowanie się młodszym rodzeństwem, nieadekwatne do wieku dziecka oczekiwania rodziców i postrzeganie przez rodziców dziecka jako "kozła ofiarnego" lub "odmieńca", uzależnienie od sprawcy przemocy, ucieczki z domu, krnąbrność, opór, negatywne nastawienie, drażliwość, zachowania autoagresywne i samookaleczenia.

4. PRZEMOC SEKSUALNA
- definicja: angażowanie w czynności seksualne
- przykłady: erotyczne obnażanie się, erotyczne zmuszanie do nagości, erotyczne całowanie, onanizowanie się w obecności dzieci, angażowanie w oglądanie pornografii, gwałt; uwaga: dzieci najcześciej wykorzystywane są przez osoby znajome
- objawy/wskaźniki: niespecyficzne dolegliwości somatyczne, infekcje układu moczowego lub narządów płciowych, ból w okolicy narządów płciowych, odbytu, krzyża, dole brzucha, nadmierna troska o stan i pielęgnację narządów płciowych, choroby przekazywane drogą płciową, zaburzenia w oddawaniu moczu lub kału, dyskomfort w trakcie chodzenia lub siedzenia, zmiana osobowości (wrogość lub uległość), wycofanie się z kontaktów społecznych, w tym z rówieśnikami, poziom wiedzy o seksie nieadekwatny do wieku, seksualizacja, unieatrakcyjnianie się dziewcząt, wciąganie innych dzieci w aktywność seksualną, dawanie do zrozumienia, że ma się jakąś tajemnicę, młodzieńcza depresja, zachowania autoagresywne i samookaleczenia, zaburzenia snu i łaknienia.

Różne rodzaje przemocy często występują razem!

Specyficzne czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci: ubóstwo, nieformalny związek rodziców, zaburzenia psychiczne, posiadanie dzieci z różnych związków, uzależnienia, poród przed 18 rokiem życia matki, nieudany związek, doświadczenie krzywdzenia we własnej rodzinie, rozczarowanie związane z płcią dziecka, nadpobudliwość lub wady rozwojowe dziecka, mało więzi rodzinnych, izolacja społeczna rodziny, dysproporcje w poziomie wykształcenia rodziców, przynależność do róznych ras, wyznańi ideologii.


  PRZEJDŹ NA FORUM