Zespół Tourette'a |
Jest to dziedziczne zaburzenie neurologiczne objawiające się tikami ruchowymi oraz głosowymi, które ujawnia się w wieku około 15 lat. Tików nie da się powstrzymać, a ich natężenie zmienia się z dnia na dzień. Wiele osób dotkniętych Zespołem Tourette`a ma częściową kontrolę nad tymi zachowaniami, jednak utrata tej kontroli następuje niespodziewanie. Stan danego dziecka często się poprawia po osiągnięciu wieku nastoletniego. Tiki mogą być bardzo uciążliwe, powodując zażenowanie i stając się obiektem drwin ze strony rówieśników, a nawet członków rodziny. Zaburzenie to częściej występuje u chłopców niż u dziewcząt. Wszystkie dzieci z Zespołem Tourette`a mają jakieś tiki, które ciężko kontrolować, a ciągłe próby ich nagromadzenia mogą być źródłem stresu i poirytowania. Pamiętaj o tym podczas pracy z dziećmi. Niedawno schorzenie to zostało szerzej zauważone dzięki kilku znakomitym programom telewizyjnym, a kilka znanych osób podzieliło się wspomnieniami o tym, jak Zespół Tourette`a wpłynął na ich karierę szkolną i zawodową oraz życie osobiste. Objawy: Najczęściej występujące tiki ruchowe to: -mruganie lub obracanie oczami -zezowanie -marszczenie nosa -cmokanie ustami -wysuwanie języka z ust -wzruszanie ramionami -podnoszenie rąk ... i inne Objawy. Najczęściej występujące tiki głosowe: -odchrząkiwanie -pomrukiwanie -spluwanie -przeklinanie -jąkanie -syczenie -krzyczenie, szczekanie, wycie ... i inne Inne objawy. Innymi objawami towarzyszącymi Zespołowi Tourette`a mogą być: Zmienność nastrojów, zachowania kompulsywne, obsesje, echolalia/palalia (powtarzanie zdań/słów lub sylab), korpolalia/korpopraksja (wypowiadanie obscenicznych słów/wykonywanie obscenicznych gestów), apraksja (niezdolność do wykonywania danej czynności, np. czytania, o podłożu innym niż neurologiczne). Inne zaburzenia często związane z Zespołem Tourette`a to ADHD, fobie i zaburzenia obsesyjno - kompulsywne. Problemy. Młody człowiek z Zespołem Tourette`a może szybko tracić cierpliwość, zbyt gwałtownie reagować, zachowywać się zbyt impulsywnie oraz odnosić się niechętnie do osób mających nad nim władzę. W szkole może mieć problemy z organizacją pracy, spokojną zabawą i nauką, odzywaniem się w odpowiednim momencie (może przerywać innym lub zajmować ich stanowisko pracy itd.). Może się też wydawać, że nie słucha nauczyciela. Często gubi ważne materiały, książki i inne niezbędne przybory, a także angażuje się w niebezpieczne czynności bez zastanowienia się nad konsekwencjami. |