Zespół Tourette'a
Jest to dziedziczne zaburzenie neurologiczne objawiające się tikami ruchowymi oraz głosowymi, które ujawnia się w wieku około 15 lat. Tików nie da się powstrzymać, a ich natężenie zmienia się z dnia na dzień. Wiele osób dotkniętych Zespołem Tourette`a ma częściową kontrolę nad tymi zachowaniami, jednak utrata tej kontroli następuje niespodziewanie. Stan danego dziecka często się poprawia po osiągnięciu wieku nastoletniego. Tiki mogą być bardzo uciążliwe, powodując zażenowanie i stając się obiektem drwin ze strony rówieśników, a nawet członków rodziny. Zaburzenie to częściej występuje u chłopców niż u dziewcząt.

Wszystkie dzieci z Zespołem Tourette`a mają jakieś tiki, które ciężko kontrolować, a ciągłe próby ich nagromadzenia mogą być źródłem stresu i poirytowania. Pamiętaj o tym podczas pracy z dziećmi.
Niedawno schorzenie to zostało szerzej zauważone dzięki kilku znakomitym programom telewizyjnym, a kilka znanych osób podzieliło się wspomnieniami o tym, jak Zespół Tourette`a wpłynął na ich karierę szkolną i zawodową oraz życie osobiste.

Objawy:

Najczęściej występujące tiki ruchowe to:

-mruganie lub obracanie oczami
-zezowanie
-marszczenie nosa
-cmokanie ustami
-wysuwanie języka z ust
-wzruszanie ramionami
-podnoszenie rąk ... i inne
Objawy.

Najczęściej występujące tiki głosowe:

-odchrząkiwanie
-pomrukiwanie
-spluwanie
-przeklinanie
-jąkanie
-syczenie
-krzyczenie, szczekanie, wycie ... i inne

Inne objawy.

Innymi objawami towarzyszącymi Zespołowi Tourette`a mogą być:
Zmienność nastrojów, zachowania kompulsywne, obsesje, echolalia/palalia (powtarzanie zdań/słów lub sylab), korpolalia/korpopraksja (wypowiadanie obscenicznych słów/wykonywanie obscenicznych gestów), apraksja (niezdolność do wykonywania danej czynności, np. czytania, o podłożu innym niż neurologiczne).
Inne zaburzenia często związane z Zespołem Tourette`a to ADHD, fobie i zaburzenia obsesyjno - kompulsywne.

Problemy.

Młody człowiek z Zespołem Tourette`a może szybko tracić cierpliwość, zbyt gwałtownie reagować, zachowywać się zbyt impulsywnie oraz odnosić się niechętnie do osób mających nad nim władzę. W szkole może mieć problemy z organizacją pracy, spokojną zabawą i nauką, odzywaniem się w odpowiednim momencie (może przerywać innym lub zajmować ich stanowisko pracy itd.). Może się też wydawać, że nie słucha nauczyciela. Często gubi ważne materiały, książki i inne niezbędne przybory, a także angażuje się w niebezpieczne czynności bez zastanowienia się nad konsekwencjami.


  PRZEJDŹ NA FORUM